Digidesign Digi 002 Rack

Digidesign Digi 002 Rack (test i MM nr 1/2004)

av Gunnar E Olsson

I årets första nummer av MM kunde man läsa om det ”kompletta” interfacet för datorbaserad musikinspelning, Digidesign Digi 002. Nu presenterar de alerta amerikanarna en nedbantad version av denna dundermaskin – i en två enheter hög rackmodul. Och vad vore väl ett mer passande namn för en dylik modul än Digi 002 Rack? Jag kan då inte komma på nåt bättre…

Den måste ju komma förr eller senare – en nedbantad version av den Digi 002, interfacet som har hyllats av både fackpressen och musikmakare runt hela denna jord. Kan man då få plats med alla storebrors funktioner i denna lilla låda? Naturligvis inte! Var skulle man placera de motoriserade reglarna? På baksidan kanske? Nej, allt finns inte med från Digi 002, men inte är det mycket man har skalat bort.

När det gäller mjukvaran som följer med har man paketerat om en del och – kanske framför allt – tagit ett stort steg framåt vad Pro Tools LE beträffar sedan MM-testen av Digi 002 ägde rum. Digidesign har sedan dess kommit fram till den Mac OS X- färdiga version 6.1 av LE och lagom till testen kommer både en uppgradering till Pro Tools LE 6.1.1 och Core Audio-drivrutiner, som ska göra det möjligt att köra andra mjukvaror än Pro Tools på Digidesigns nya hårdvara. Då pratar vi om Emagic Logic, Motu Digital Performer, Steinberg Cubase SX och Nuendo med flera.

PAKET MED INNEHÅLL

Nu ryms hela Digi 002-konceptet i en racklåda – i alla fall hårdvaran. Det är en lite speciell låda i ungefär samma stuk som Digi 002 – lite retrokänsla med grå upphöjningar längs lådans kant. Alla anslutningar (utom hörlursuttaget) sitter på lådans baksida och alla rattar och de flesta knappar sitter på framsidan. Undantaget från frontknapperiet är två omkopplare för 48 Volts phantommatning som hanterar de fyra mikingångarna parvis samt fyra switchar där man kan växla mellan –10 respektive +4 dB-nivå för fyra av de åtta linjeingångarna.

På den analoga sidan har man alltså fyra mikingångar (XLR) som dubbleras med linjeingångar med fast nivå (+4 dBu). Dessa fyra ingångar har omkoppare för mik- respektive line-/instrumentnivå samt högpassfilter och varsin gainratt på framsidan.

De övriga fyra lineingångarna är också balanserade telejack – denna gång med omkopplingbar nivå. Det finns också ett alternativt stereopar på RCA-kontakter som adresseras med två knappar på framsidan av lådan. På samma sätt som hos moderskeppet Digi 002 kan man välja att skicka denna signal till monitor (lyssningen) eller till ingångarna 7 & 8. När vi ändå är på framsidan och kikar kan vi väl nämna att där även finns en volymratt för lyssningen samt en mute- och en monoknapp för densamme.

Om vi vänder på lådan igen hittar vi ytterligare några RCA-kontakter. Två av dessa är alternativa monitorutgångar; -10 dBV till skillnad mot de vanliga balanserade monitortelejacken som kör med +4 dBu (de är åtta st där 1 & 2 dubblerar som main out). De sista RCA-kontakterna (är liksom de övriga guldplaterade – inte bara för att det är snyggt) utgör början på den digitala kontaktsidan. De representerar digitala in- respektive utgångar i S/PDIF-formatet. Digi 002 Rack hanterar (precis som sitt fullvuxna syskon) både Adat och S/PDIF även via optiska in-/utgångar. Liksom sin föregångare har Digi 002 Rack även en MIDI-ingång och två separata MIDI-utgångar.

Utöver detta finns på baksidan två firewirekontakter, ett telejack för en fotomkopplare och en kontakt för nätsladden.

Mjukvarumässigt är detta ett lika fullmatat paket. Först och främst naturligtvis Pro Tools LE 6.1 som har många av de nya funktionerna som presenterades i vår test av storebror Pro Tools 6.0 (utan LE) som vi testade tämligen ingående i MM nummer 6.

Utöver ett tjugotal egna pluggar finns nu även Reason, Live, AmpliTube, T-RackS och Sampletank representerade i mjukvarupaketet.

HANTERING

Installation av mjukvara och liknande brukar alltid gå som en dans när de gäller Digidesigns grejer – åtminstone gällde detta för Digi 002. Den här gången fick jag en del oväntade krascher. En krasch-log skickades till Digidesign, men jag har inte fått nån riktigt bra förklaring till detta beteende. I ett senare skede dök dock en dialogruta upp som kan kasta ett förklarande sken över mina krascher. ”Path to session contains illegal characters ( å ) ”, stod det. Jag hade i mitt oförstånd installerat en demolåt på den av mina hårddiskar, som hette Ljud & Sånt och just bokstäverna å, ä och ö får inte förekomma i en sökväg för Pro Tools – alltså varken i namn på mappar eller i namn på en hårddisk, som till exempel ”hårddisk”.

”It’s not a bug – it’s a feature”, verkar man hävda från Digidesigns sida. Detta har tydligen varit en känd ”funktion” hos Pro Tools en tid. För mig var den dock okänd så när jag (av någon anledning) lyckades installera demolåten på en hårddisk vars namn innehöll ett å fick programmet svårt att sedan läsa från den hårddisken och valde i stället att ”oväntat avsluta.” Jag föreslår att Digidesign genast tar bort den funktionen! Efter att jag tillfalligt dopt om min harddisk till ”Ljud & Sant” hittade inte Pro Tools langre nagra fel pa min sokvag.

Hårdvaran i form av själva racken fungerade dock alldeles ypperligt från första stund. Där är det verkligen ”plug and play” som gäller – och spela var ju vad vi skulle göra.

Med uppdateringen Pro Tools LE 6.1.1 kom även det första Audio Core-stödet till Digi 002 – och Rack. Detta stöd har funnits en tid till andra Digi-hårdvaror och innebär att man nu kan använda även andra ljudprogram med Digidesigns hårdvara. Pro Toolsmjukvaran kan ju tyvärr inte användas med annan hårdvara, men åt det andra hållet fungerar det nu med flertalet mjukvaror. Efter lite testande kunde jag med glädje konstatera att Logic, Nuendo, Reason, Live med flera fungerade utmärkt ihop med Digi 002 Rack!

LJUD OCH FUNKTIONER

Sedan presentationen av Pro Tools 6.0 i MM nummer 6-2003 har som sagt även 6.1 presenterats och vad som tillkommit där är bland annat följande: dels har nu även Windows XP-användare fått ta del av en del av de funktioner som lades till Macversionen av 6.0 – exempelvis DigiBase-filhanteringssystemet, förbättrade MIDI- och Beat Detective-funktioner etc. Dessutom tillkommer en del funktioner som förbättrar intergreringen av Pro Tools med ett Avidsystem – det vill säga kompatibiliteten med videoredigeringssystem har blivit bättre.

Nu finns också ett utmärkt implementerad ReWire-stöd. För alla som varit bortresta till landet (Oz) de senaste åren ligger grabbarna i svenska Propellerheads bakom även ReWire (liksom Reason, ReCycle, ReBirth etc) och det gör det möjligt att på ett enkelt sätt synka och samköra Reason eller ett annat ReWirekompatibelt program (som till exempel Ableton Live), med de större värd-/sequencerprogrammen (Pro Tools, Logic, Cubase, Digital Performer etc) som så gott som uteslutande är ReWirekompatibla, oavsett plattform.

I Pro Tools 6.1 har man löst detta på ett oerhört smidigt vis. Det enda man behöver komma ihåg är att starta Pro Tools först, därefter Reason eller det program man vill synka. ReWireingångar skapas med hjälp av RTAS-pluggar och dessa kan placeras i audio- eller aux input-spår. Alla transportfunktioner och till och med loopfunktioner fungerar helt i synk. Mycket smidigt!

Men nu är det dags att spela in! Fram med ett par bra kondensatormikar och bästa ackguran! Fingerspel! Gaina upp lite! Hmm! Det låter bra – väldigt neutralt – ingen oväntad gissning om det råkar vara så att Focusrite har hjälpt till med mikstegen. Fyra miksteg är bra – många liknande audiointerface nöjer sig med två. De fyra stegen skulle dock ha känts bättre med lite mer gain. Med en svag ljudkälla får man skruva upp lite onödigt mycket. Man hamnar lätt på det där sista snäppet där det börjar brusa lite för mycket.

Alltså fram med ett plektrum i stället! Mer bröt! Vi kör 24 bitar med 96 kHz samplingsfrekvens och det låter mycket bra! Med denna inställing kan vi också ha ett rejält headroom och komprimera en aning i efterhand i stället.

Med programmet följer nämligen både bra kompressorer, hyfsat bra reverb och det mesta av andra pluggar man kan behöva för att komma igång med sitt musikskapande. Det handlar om de vanliga Digidesignpluggarna, ett knappt tjugotal – eller för att vara exakt: Chorus, Click, D-Verb, D-Verb-AS, DigiReWire, Dither, Dynamics II, EQ II, Flanger, Invert/Duplicate, Mod Delay II, Multi-Tap Delay, Normalize-Gain Change, Ping-Pong Delay, Reverse-DC Removal, Signal Generator, Time Comp-Exp-Pitch Shift, TimeAdjuster och Trim.

I paketet ingår nu även en en hoper program i något nedbantade versioner från andra tillverkare: Live Digidesign Edition, Reason Adapted, SampleTank SE, AmpliTube LE och T-RackS EQ.

De begränsningar som LE lägger på oss är att vi visserligen kan ha upp till 128 spår i en session, men vi kan bara spela upp 32 ljudspår i taget. Men man kan alltså utan större svårighet ta en påbörjad LE-session från hemstudion och fortsätta den i den stora studion med den fullvuxna versionen av Pro Tools – och tvärtom. Pro Tools håller också ordning på vilka RTAS-pluggar man använt hemma och ersätter dem med motsvarande TDM-versioner.

LE hanterar också 256 MIDI-spår, 128 aux-ingångar och 64 master fader-spår. Man kan ha 5 RTAS-pluggar per spår (beroende på datorkraft), 5 insertar och 5 tappningar (fortfarande per spår) och upp till 16 interna bussar. Tillräckligt för de flesta sammanhang? Skulle tro det.

HANDBOKEN

Med Digi 002 Rack kommer enbart ett litet ”getting started”-häfte på ett nittiotal sidor i tryckt form. Övriga handböcker och anvisningar finns med på installationsskivan som pdf-dokument – och jag är definitivt inte förtjust i detta. Den stora handboken över alla funktioner som finns i Pro Tools är på över 600 pdf-sidor och fullständigt ohanterlig i sig. Ska man också ha en Pro Tools-session i gång i datorn kräver det en mycket rask maskin om det inte ska kännas som att man hällt sirap i blädderfunktionen.

Handböcker som hamnar på den här storleken fungerar egentligen bara i pappersform och jag anser att det är riktigt snålt av Digidesign att inte skicka med en tryckt handbok på ett så här avancerat program – speciellt när LE-versionen inte riktar sig till de allra mest avancerade proffsen. Vi semiproffs och amatörer behöver en tryckt handbok!

Som jämförelse skickar amerikanska kollegan Motu med en ”getting started”-bok och en referenshandbok på 124 respektive 930 sidor med sin uppdatering till sin Digital Performer 4. Och detta även till uppdateringen som kostar i runda slängar 1 500 kronor. Allt annat är egentligen otänkbart ur användarvänlighetssynvinkel.

SAMMANFATTNING

Pro Tools LE blir bara kraftfullare för varje ny version som når vår kust. De nya funktionerna – till exempel ReWire – gör det till ett oerhört intiutivt program att jobba med. När det gäller att komma igång och göra musik – det är ju det som allt borde handla om, egentligen – så är Pro Tools LE helt enkelt oslagbart! En idiot som jag kommer igång på ett par minuter, för en normalbegåvad musiker handlar det säkert bara om sekunder!

Hårdvaran – i det här fallet Digi 002 Rack – fungerar också oklanderligt. De små problem jag stötte på initialt handlar med största sannolikhet om att sökvägar INTE får innehålla å, ä eller ö. Detta förutsätter jag att Digidesign fixar – snart (strax innan tidningen går till tryck kommer ett meddelande från Digidesign där man bekräftar att denna bug finns och att man jobbar intensivt på att fixa den!).

För den som vill vara fri att kunna koppla sitt audiointerface till en stationär eller bärbar dator är ett firewireinterfacen ett mycket bra alternativ. Bland de firewireinterface som finns på marknaden är Digi 002 Rack ett av de allra bästa alternativen. All underbar mjukvara man får med i paketet kan ses som en mycket bra bonus!

Trycker man nu bara upp den 600-sidiga handboken och skickar med den i paketet blir världen riktigt behaglig att leva i.