Korg SR1 Sound on Sound

353korg_sr1sos_1006

Korg SR1 Sound On Sound (test i MM nr 6/2010)

av Gunnar E Olsson

Korg SR1 är inte mycket större än en cigarettask men klarar ändå allt som den gamla kassettportan kunde – och mycket mer. Här finns både trummaskin, gitarrförstärkar­emuleringar och en mängd effekter, inbyggd högtalare och stereomick, så gott som obegränsade påläggsmöjligheter och lika många ångrasteg. Och alltsammans ryms i jackfickan.

Redan första gången jag läste om Korgs nya inspelningsmaskin fick jag den där välbekanta vill ha-, behöver-, måste ha-känslan. Jaså, känner ni inte igen den? Är ni säkra på att ni läser rätt tidning?

Hur som helst, jag är ju uppvuxen med den gamla klassiska portastudion, Tascam 244, och i den gjorde jag alla mina låtar på den tiden det begav sig. Alltsedan jag blev tvungen att pensionera den har jag letat efter en värdig efterträdare, något som känts lika omedelbart och intuitivt att jobba med. Det har funnits några som kommit nära målet, men ingen har riktigt kunnat ersätta gamla 244:an.

Det jag behöver idag är egentligen bara en skissmaskin, men den ska samtidigt kunna spela in med tillräckligt bra kvalitet för att jag sedan ska kunna överföra skissen till min laptop och vidareutveckla låten där. Det är just i stundens hetta – när inspirationen mot all förmodan börjar flöda – som jag behöver mitt skissverktyg. Det ska vara snabbt och lätt att spela in; ingen teknik ska ställa sig emellan mig och låten. Då blir den aldrig klar. Tro mig, jag vet. Jag har tillräckligt många ofärdiga låtar för att fylla vilken hårddisk som helst.

Om ni känner igen er i detta så finns det all anledning att läsa vidare. Korg SR1 Sound On Sound är nämligen på papperet precis en sådan apparat, och nu ska vi ta reda på om den är det också i praktiken.

EGENSKAPER

Självklart är Korg SR1 batteridriven – två 1,5 volts penlight-batterier är vad som krävs – men den går även att driva med en batterieliminator, som finns som extra tillbehör.

SR1 kommunicerar med omvärlden via ett rätt stort teckenfönster, en bakgrundsbelyst LCD. Den har fyra små svarta knappar på var sida om de centralt placerade kromfärgade knapparna för inspelnings- och transportfunktioner, en batterilucka på undersidan, kontakter för alla in- och utgångar på ena långsidan och kontakt för nätadaptern samt plats att stoppa in det lilla Micro SD-kortet på den andra. På kontaktsidan finns en stor telehona för gitarr- eller basinspelning, en liten stereotele för hörlurar, en likadan för linjesignal samt ytterligare en för micksignaler. Den sistnämnda kan hantera även mickar som kräver lite matning från inspelningsmaskinen, som till exempel enklare stereomickar av den typ som används till Minidisc- och DAT-maskiner. Det är väl i princip allt vad en yttre besiktning avslöjar.

På insidan av maskinen finns desto mer intressanta saker – både i hård- och mjukvaruväg. Den hårda sidan innehåller dels en stereomikrofon, dels en högtalare – för den som tillfälligt saknar hörlurar. Dessutom finns lysdioder som varnar när det börjar bli lite väl stark signal på ingångssidan.

Den mjuka delen av innanmätet innehåller massor av intressanta funktioner. Där finns en stämapparat, diverse emuleringar av olika gitarrförstärkare, mickpreampar etcetera och en mängd mycket användbara effekter: såväl EQ, kompressor, noisegate, reverb och delay som annat matnyttigt. Alla dessa effekter är ordnade i paket som anpassats för olika användningsområden. Här finns 36 färdiga effektpaket för gitarr och bas, 25 effektpaket lämpliga för akustiska mikrofoninspelningar, ett gäng masteringeffekter och så vidare. Allt som allt finns 100 olika effektpaket. Dessutom finns 50 trummönster, med allt från elektroniska kantslag/inräkningar till ytterst kompetenta färdiga trumkomp.

HANDHAVANDE

Mitt första intryck av Korg SR1 var tack och lov inte särskilt bestående. Jag fick den nämligen inte att stänga av sig, och den betedde sig allmänt knepigt. Ett snabbt samtal till distributören och en omformatering av SD-kortet senare var ordningen återställd. Och inte bara det: början på en mycket angenäm bekantskap tog sin början. Kärlek vid andra ögonkastet, skulle man kunna säga.

Det mesta hos denne lille vän kan nås från Menu-knappen, men dessutom finns dedikerade knappar för en rad funktioner. FX-knappen ger tillgång till alla effekter, A/B Loop låter användaren välja två punkter som in- och utpunkt för upprepade inspelningar, som ställs in med Set-knappen. Dessutom finns knappar för undo/redo-funktionerna, för rytmkompen samt för tempo/speed. SR1 klarar nämligen även timestretching – med riktigt okej kvalitet, om man inte pressar den för långt.

Transport/inspelnings-knapparna är alla de vanliga: play, rec (dubblerar som sound-on-sound), stopp, snabbspolning framåt och bakåt samt plus och minus för redigering och datahantering.

Som tilläggsnamnet Sound On Sound antyder erbjuder Korg SR1 alltså möjligheten att låta dig spela in dina låtidéer och göra ett litet arrangemang genom att lägga på olika instrument, sångstämmor och så vidare. Vid ett första påseende verkar detta kanske inte precis överväldigande – alltsammans hamnar ju som ett enda stereospår, med alla pålägg på varandra – men det stannar inte där: dels har man möjlighet att gå tillbaks i inspelningen och ångra (man kan välja mellan en, tio eller ett oändligt antal ångranivåer), dels har SR1 den goda smaken att spara alla pålägg separat, med någon sorts tidskod och allt. Detta får till resultat att när man tankar in filerna i sin dator så kan de placeras exakt där de ska ligga i ett sequencerprogram: varje spår för sig och varje pålägg i perfekt synk med de andra. Så väl genomtänkt!

LJUDKVALITET

Ljudmässigt talar vi om normal CD-kvalitet, det vill säga 16 bitar/44,1 kHz. Gitarreffekterna kommer från Korgs REMS-sortiment, som används i de flesta av deras gitarrpedaler och liknande idag. Trummorna är ytterst användbara och både reverb och många av de andra effekterna låter riktigt bra.

Många av effekterna är bra stereoeffekter och både trummor och annat har en bra stereobild. Däremot saknas möjligheten att panorera de nya inspelningarna när man gör egna pålägg; där bestämmer maskinen var grejerna ska hamna. På samma sätt fungerar den inbyggda stereomicken. Vill du ha mer röst i vänster kanal får du vrida huvudet lite åt vänster, eller Korg SR1 åt andra hållet – vilket som känns enklast. I övrigt hamnar gitarrer och annat i mitten av stereobilden, såvida man inte kör via en extern mixer och där pannar prylarna innan de matas in via linjeingången, förstås. Men då missar man ju lite av poängen med att ha allt i en enda liten burk.

Den inbyggda micken är annars rätt okej, både vad gäller ljudkvalitet, brusnivå och annat. Om man däremot vill använda en extern mick och är ute efter riktigt bra kvalitet räcker nog inte det inbyggda micksteget riktigt till. Det har egentligen tre brister: det är försett med enbart ett ministereotelejack, det finns ingen fantommatning och det brusar lite för mycket. Jag väntar mig inte att finna ett micksteg i klass med till exempel Vintagedesign på denna lilla maskin, men den hade blivit så mycket mer användbar med någon form av balanserad monoingång i stället för den lilla stereoingången. Jag provade med en klassisk SM58 och en enklare Sony stereomick, men inget av dessa alternativ gav ett resultat i klass med den inbyggda micken. Det brusade helt enkelt alldeles för mycket. En bra kondensatormick och ett separat micksteg fick mata linjeingången i stället och då fungerade det kvalitetsmässigt bra mycket bättre.

Tanken på att släpa på ett separat micksteg förtar dock lite av vitsen med det lilla formatet. Med ett bättre micksteg, ordentlig fantommatning och en Neutrik Combo-kontakt på exempelvis apparatens övre kortända (klumpigt kanske, men borde kunnat få plats) skulle Korg SR1 tagit hem allt-i-allo-titeln utan konkurrens.

EXTRA FINESSER

Som grädde på det förträffliga moset får man en version av Ableton Light med på köpet, och Korg Audio Utility, som är ett program för att hantera ljudfilerna på deras väg mellan SD-kort och dator. I detta program kan man även bränna CD-skivor från de filer som blir resultatet från SR1. I skrivande stund fanns detta program endast för Windows, men en Mac OS X-version lär vara i faggorna.

För att underlätta hanterandet av dessa filer kan Korg SR1 fixa till de filer som blir resultatet av alla inspelningar och pålägg, genom att bland annat lägga till tomt material i början av alla filer så de alla startar på samma ställe i låten, även om man till exempel skulle ha gått in och gjort ett kortare solo i mitten av en låt.

Korg Audio Utility är inget livsviktigt program för att man ska kunna hantera ljudfilerna i en dator. Vad som däremot behövs är dels en kortläsare som kan läsa SD-kort, dels en adapter för det lilla Micro SD-kortet som följer med Korgmaskinen – om nu mot all förmodan inte SD-kort-läsaren kan hantera dessa direkt utan adapter. Jag hittade en universalläsare för 125 spänn hos min lokale PC-handlare, och tillsammans med den adapter som distributören varit vänlig nog att skicka med testexemplaret (det är osäkert om den kommer med som standard) löste detta alla mina problem med att ladda in ljudfilerna i min Mac.

Väl framme i den trygga famnen hos Logic var det bara att lägga upp ljudfilerna, ställa nivåer, panorering och eventuella effekttappningar och låten kunde mixas. Om man vill, kan man fortsätta att bygga på låten med fler pålägg eller byta ut sådant som man inte är riktigt nöjd med. Men som jag tidigare påpekat är Korg SR1 ett skissverktyg och möjligheterna att fortsätta jobba med låten i en dator är faktiskt en suverän bonusfunktion.

SAMMANFATTNING

Korg SR1 Sound On Sound är ett formidabelt skissverktyg, speciellt för musikmakaren på resande fot. Men även för stationärt bruk, där man behöver en lättjobbad ”bandare” när inspirationen flödar, är denna lilla svarta låda näst intill omistlig. Med sin nära nog kompletta verktygslåda fungerar den extremt bra för mina egna låtskrivarbehov, och jag har en bestämd känsla av att jag delar dessa med många andra.

Jag brukar ha svårt att skiljas från de flesta testprodukter som landar på mitt skrivbord, men det här är något helt annat. Med sin trummaskin, sina effekter, inbyggda mickar, de fina ångrafunktionerna, det behändiga filformatet och den trevliga prislappen ser jag faktiskt ingen anledning till att inte äga en Korg SR1. Det skulle i så fall vara tillgången på maskiner som kunde bromsa mig – jag tror nämligen att efterfrågan på denna maskin kommer att bli enorm!

Uppdatering: Här finns en trevlig video som visar vad man kan göra med Korg SR1 Sound on Sound: